Den smala milen

LilySlim Weight loss tickers

torsdag 11 oktober 2012

Vakna upp till verkligheten

Jag har så länge jag kan minnas alltid varit tjockare och större än mina jämnåriga vänner. Men efter gymnasiet började det gå utför på grund av många olika saker. Jag är en gotte-junkie och jag kan under dåliga perioder vara utan mat längre tid för att sedan svulla godis, chips och fika.
Jag har dessutom sen väldigt tidig ålder rökt (med uppehåll för graviditet och amning). Rökning är en avkoppling för mig och jag skulle hellre klara mig utan ciggen på morgonen än kvällen. Röker jag inte innan jag ska sova så sover jag inte alls.
Jag har dessutom alltid älskat Cola, och de senaste 4 åren Cola Light. Och idag är jag beroende av Colan och får kraftig huvudvärk av att inte dricka den minst en gång om dagen.
Så... Där har vi 3 beroenden som jag har haft mer eller mindre hela mitt liv.

Idag ska jag sluta med allt och jag känner mig ganska dödsdömd.

Om 28 dagar ska jag opereras, en Gastric bypass. Jag har skrivit om detta tidigare så jag ska försöka att inte upprepa mig.
Igår svullade jag i mig allt jag kom över, som ett farväl. McDonalds, godis, chips, dip och Cola light. När jag gick och la mig var jag så mätt att jag kände mig gravid.
Idag blir det frukost, sen gäller det.
Jag har skjutit på rökningen, den har varit svår denna gång. Och igår klarade jag mig ganska bra, men på kvällen rasade allt och jag rökte flera cigaretter. Och idag har jag också rökt. Men jag försöker så gott jag kan, det ska gå!
Efter att jag har ätit frukost så ska jag åka och jobba, efter första butiken är klar så åker jag till Vårdcentralen för att ta en vikt. Sen så är det VLCD-kost (Nutrilett, Alevo mm) i 28 dagar. Om ca 2 veckor ska en ny vikt tas för att se om något händer då bör jag ha gått ner minst 5,5 kg. Och om 28 dagar ska jag ha gått ner ca 11,5 kg.
Läkaren brydde sig inte så mycket om rökningen innan operation, men 3 veckor efter operation var det viktigt att inget nikotin kommer in i kroppen. Jag känner att det är lika bra att sluta röka NU om det ens ska gå vägen efter operationen.
Under dessa dagar med VLCD-kost så får jag bara dricka kcal-fri dryck, alltså vatten, kaffe, te. Men jag dricker inget av detta så gärna, utan Cola light är ju min vätske-källa.
Så allt gotta, all Cola och cigaretterna blir nu idag ett minne blott för de närmsta månaderna. Jag vägrar fuska. Kul om dom söver ner, går in i buken och så går inte operationen genomföra på grund av att jag misskött mig. Då är ju dessa dagar helt bortkastade.
Jag brukar förespråka att man slutar med en sak i taget, men nu blir det inte så, nu har jag funderat på denna operation i så många år och velat fram och tillbaka. Men nu är tiden kommen och operationen ska bli av!

Detta är sista gången jag bantar!

1 kommentar: