Den smala milen

LilySlim Weight loss tickers

onsdag 22 augusti 2012

Mat+barn=inte sant.

Detta med mat. Vi har ett stort problem i detta hus. Barnen äter utan att klaga om det serveras hamburgare, pizza, pannkaka, plättar, palt eller spagetti och köttfärssås. Det enda jag vill kalla mat av detta är det sistnämnda.
Så fort annan mat ställs på bordet blir det gnäll. Idag blev det en enorm diskussion.
Jag hade lagat kyckling, soltorkade tomater, spenat, vitlök, salt, peppar, grädde och creme fraiche. Till detta tagliatelle.
När maten började serveras var det bara jag, Alfons och Herman hemma. Herman åt det och jag med. Men Alfons satte sig på tvären omgående när han såg portionen. Han ville inte ha det gröna. Jag ljög och sa att det var grön pasta. Han blev glad, tog en tugga, gillade det inte, försökte med några tuggor till. Det gick inte. Han åt bara pastan.
Oskar och Andreas kom hem och Oskar visade direkt att han var missnöjd med vad jag lagat. Han frågade vad det gröna var och jag ljög även för honom, grön pasta. Åh, grön pasta, gott. Han åt och åt, jag frågade om han tyckte det var gott och han svarade att det var JÄTTE gott. När halva portionen var nere så kunde inte Andreas hålla sig längre och så här lät konversationen.
A- Hm, undra vad vi ska äta imorgon? Spenatsoppa kanske?
O- Nä, jag gillar inte spenat!
A- Men du äter ju spenat nu, med god aptit.
Oskar tittade på mig och jag bekräftade att det var så. Genast började han peta i maten och då kände jag att det faktiskt brann för mig.
Jag sa att det bara var att äta upp allt som fanns på tallriken och påminde honom om att han tyckte det var JÄTTE gott innan han visste vad det var. Han tjurade lite och han började skylla på att han var så himla mätt. Jag förklarade att antingen äter han upp det som fanns kvar på tallriken nu (4-5 tuggor) eller så skulle jag göra en ny portion till honom som fick bli hans frukost. Han klagade på att han var så himla mätt och kommer spy om han äter mer. Jag säger att han inte måste äta upp nu om han är så himla mätt och istället sparar vi till frukost. Han surade. Och sen lät det så här.
O- Om jag får mer pasta nu så kan jag äta upp det nu.
C- Men om du är så mätt att du inte kan äta upp det du har på tallriken redan så kan du ju inte sätta mer på den.
Han surade ännu mer, mumlade massa elakt och fult till mig och då plockade jag undan och gjorde honom en portion till imorgon.

Jag accepterar verkligen att man inte tycker om vissa saker, är själv väldigt kräsen. Men då man vräker i sig något, säger att det är gott fram tills man får veta vad det egentligen är, då blir jag en skata. Detta handlade om spenat, inte testikel, för det hade jag haft förståelse för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar