Den smala milen

LilySlim Weight loss tickers

fredag 4 maj 2012

Städschema

Jag har under lång tid känt mig less på att ta hand om hemmet näst intill själv.
Jag bör tillägga att det är jag själv som skämt bort hela familjen, jag är dessutom själv ganska slarvig och jag kan absolut ta på mig städningen och andra hushållssysslor själv men jag förväntar mig då tacksamhet, uppskattning och respekt.
Senaste tiden så har jag haft väldigt mycket smärtor i rygg och nacke och svimmar titt som tätt, vad svimningarna beror på är inte riktigt utrett, men om man slår ihop 1 + 1 så tror jag själv att det beror på ren utmattning.
Nåväl, åter till ämnet, jag blev less på att plocka och städa efter alla och att hela tiden bära ansvar över mat och planering. Så i veckan införde vi ett system i familjen. Det bygger näst intill på frivillighet. Vi har gjort en lista på saker som ska göras, dammsuga, skura, handla, laga mat, vattna blommor, rengöra kattlådan, bädda rent i sängar, osv. Sen så är det uppställt för veckans alla dagar. När man utfört en sak så skriver man sina initialer på vad man utfört respektive dag. I slutet på veckan så räknar man ut vem som fått göra mest och den som gjort mest får en liten present eller överraskning. Alfons och Oskar "tävlar" mot varandra och jag och Andreas mot varandra. Alltså man MÅSTE inte göra något, man kan bara sitta i soffan en hel vecka, men om man "förlorar" så måste man anstränga sig med att fixa en överraskning för den som jobbat på bäst.
Denna veckan blev kort eftersom att vi körde igång på tisdag och vi har beslutat att vi egentligen startar fredagar och avslutar torsdagar, på grund av att Oskar bor hos sin mamma varannan vecka och vi har veckobyte fredagar.
Summan av denna vecka blev att jag "vann" över Andreas med en halv poäng och Alfons "vann" över Oskar med en halv poäng.
MEN... Jag måste få säga att jag är otroligt glad för all hjälp jag har fått med hemmet under dessa dagar och jag tror att dom andra faktiskt fått lite insikt med hur mycket jag faktiskt utför här hemma.
Jag är otroligt nöjd över detta system och hoppas att det kommer fungera.


1 kommentar:

  1. Du har så rätt !! Vi kvinnor gnäller på att "vi får ingen hjälp hemma". Sen biter vi ihop och fortsätter i samma gamla hjulspår. DET ÄR JU VI KVINNOR SOM SKÄMMER BORT FAMILJEN !!!
    Mycket smart schema du gjort. Om alla hjälper till så blir mamman gladare. Lycka till och kram !!!

    SvaraRadera