Den smala milen

LilySlim Weight loss tickers

onsdag 4 april 2012

Han ljög oss rakt upp i ansiktet

Som jag skrev tidigare så snodde vi 9-åringens cykel idag eftersom han hade lämnat den olåst utanför skolan.
Han kom hem och sa att det hade hänt något jätte tråkigt och att vi antagligen skulle bli jätte arga. "Jag hade låst cykeln men någon har tagit den, fast jag hade låst den." Vi sa att det var lugnt och att det bara var att ringa polisen, hade han låst den så skulle han ju få en ny men om det visade sig att den var olåst så skulle vi vara tvungna att betala massa pengar, och polisen kunde se direkt om den hade varit låst eller inte.
Då ändrade han sig från att flera gånger ha påstått att det var helt säkert att han hade låst cykeln till att han inte riktigt kunde minnas om han hade gjort det eller ej. Och flera gånger frågade han när vi skulle ringa polisen. Vi skulle fara iväg och hämta dom två yngre på dagis så jag sa åt honom att han kunde sitta hemma och tänka igenom om han hade låst eller inte, innan vi skulle ringa polisen, och så fort jag hade stängt dörren så öppnade han den och bekände att han inte hade låst den. När vi senare kom hem så frågade vi honom varför han inte hade låst och gjorde klart och tydligt för honom att han absolut inte kommer få någon ny cykel och inget annat heller eftersom han inte är rädd om någonting som han får. Han förstod. Och har hela dagen varit väldigt lugn och förstående. Imorgon kommer cykeln komma fram. Jag hoppas att han lärt sig en ordentlig läxa och aldrig mer tänker "jag ids inte låsa den", för det var just det han sa att han hade tänkt.

Här står stöldgodset inlåst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar